טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT ) הינו טיפול נפשי ממוקד, מובנה, מבוסס ראיות ובדרך כלל קצר מועד.
בעשורים האחרונים, נחשב הטיפול קוגניטיבי התנהגותי לטיפול הנפשי היעיל, הקצר והמועדף בהפרעות כמו חרדות, הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD ), דיכאון ועוד.
מחקרים רבים הוכיחו את יעילותו של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי בשורה של הפרעות ובעיות. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מתייחס למקור הקשיים בדפוסי חשיבה (C-COGNITIVE) והתנהגות (B-BEHAVIOR) מעוותים. לפיכך, מטרת הטיפול הינה לשנות בהדרגה את הדפוסים הבעייתיים לדפוסים יעילים ובריאים יותר. לדוגמא, נער הסובל מחרדה חברתית עלול להימנע מלדבר עם נערים אחרים שאינו מכיר. המחשבה המעוותת במקרה זה יכולה להיות – "אם אדבר איתם בטח ילעגו לי" וההתנהגות הלא יעילה עלולה להיות הימנעות מתקשורת והיצמדות לחבר או שניים מוכרים. בטיפול מלמדים את הנער להטיל ספק בנכונות המחשבה ולהחליפה למחשבה יעילה ומציאותית יותר כגון "יש סיכוי סביר שלא ילעגו לי וגם אם כן – זה לא כזה נורא" ואת ההתנהגות ההימנעותית להתנהגות של התמודדות – למשל להתחיל מלשאול שאלה כלשהיא נער שאינו מכיר.
ההיבט הקוגניטיבי
ההיבט הקוגניטיבי בטיפול מתמקד במחשבות, אמונות, תפיסות ופרשנויות. הטיפול נועד לזהות, לנתח ולשנות דרכי חשיבה שמכשילות את המטופל , חוסמות אותו ופוגעות באיכות חייו. כשלומדים לחשוב באופן רציונאלי יותר גם החוויה הרגשית משתנה (למשל פחות חרדה) ואז גם קל יותר לשנות את דפוסי ההתנהגות.
ההיבט ההתנהגותי
ההיבט ההתנהגותי בטיפול ממוקד בהפסקת דפוסי התנהגות, שגורמים לקשיים, בעיות, סבל ולמעשה משמרים את הבעיה במקום לפתור אותה. שינוי התנהגותי משפיע בעצמו על המחשבות כי מתוך התנסויות חדשות נבנות מסקנות ותובנות חדשות (למשל "הנה העזתי לדבר בכיתה ושום דבר לא קרה").
מהלך הטיפול טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו טיפול ממוקד מטרה. לכן, בפגישה או שתיים הראשונות, נעשה מאמץ להגדיר את המטרה הטיפולית במונחים קונקרטיים וניתנים לתצפית ( למשל לא "להרגיש בטוח יותר" אלא "להיות מסוגל לפתוח בשיחה עם אנשים שאיני מכיר"). טיפול קוגניטיבי התנהגותי בדרך כלל בוחן את הנסיבות שבהן נלמדו ונרכשו הדפוסים המעוותים. בטיפולים מסוימים (כגון בשיטת הPE או ב (EMDR נעשה גם עיבוד של חוויות עבר משמעותיות כדרך להשיג רווחה והקלה בהווה ובעתיד. בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, המטפל מדרבן, דוחף, מעודד, מדריך ומכוון את המטופל לפעול להשגת מטרותיו ולקדם את תהליך השינוי. בשלב זה, נדרשת גם מוטיבציה, השקעה והתמדה מצד המטופל שמקבל משימות שבמסגרתן הוא מתבקש לתרגל וליישם בבית את הכלים והמיומנויות שהוא רוכש בטיפול.